آیا جراحی بینی صدای من را تغییر خواهد داد؟

آیا جراحی بینی صدای من را تغییر خواهد داد؟ در بین مراجعینی که برای عمل بینی به مطب می آیند در مشاوره ای انجام می شود بعضی از کاندیدا تمایل دارند تا صدای آنها بعد از جراحی زیبایی بینی تغییر کند در حالی که بسیاری از افراد نگران این موضوع هستند که  مبادا عمل بینی تاثیری بر صدای آنها داشته باشد.قبل از هر توضیحی بهتر است درباره گرفتگی صدا و تعریف آن اطلاعاتی داشته باشید.

تغییر صدا چگونه اتفاق می افتد ؟

هنگامی که شما صحبت می کنید یا آواز می خوانید تارهای صوتی به ارتعاش در می آیند و صدا تولید می شود .گرفتگی صدا دلایل مختلفی دارد . عمده دلیلی که بین افراد شایع است لارنژیت یا التهاب تارهای صوتی است که عمدتا به دلیل عفونت مجرای تنفسی میباشد به عنوان مثال در هنگام سرماخوردگی صدا خشن، گوش خراش، و گرفته می شود. دلایل دیگر میتواند :

  • گره ها و پولیپ خوش خیم تارهای صوتی
  • رفلاکس معده به مری
  • آلرژی ها
  • مصرف دخانیات
  • مشکلات تیروئیدی
  • آسیب حنجره و یا تارهای صوتی
  • سرطان حنجره

آیا جراحی بینی صدا را تغییر می دهد

آیا جراحی بینی صدای من را تغییر خواهد داد؟ راه های تشخیص گرفتگی صدا

سوال بسیاری از افراد بر این است که چگونه تشخیص دهند که آیا صدا آنها گرفته است یا نه؟ این معضل بیشتر در افرادی به تازگی جراحی بینی انجام داده اند مطرح می شود. تشخیص دقیق گرفتگی صدا می بایست توسط پزشک متخصص گوش حلق و جراح بینی صورت گیرد.زمانی که فرد اقدام به جراحی زیبایی بینی یا رینوپلاستی میکند طبیعی است که کاندید عمل بینی نگران تمامی اتفاقات بعد از جراحی مانند تغییر صدای خود باشند مخصوصا افرادی که حرفه آنها خوانندگی یا صدا پیشه‌گی و گویندگی بیش از پبیش ذهنشان درگیر ان موضوع می شود. بنابرایم انتخاب جراح بینی بسیار مهم است و باید کاملا دقت شود.لازم به توضیح است که هر عملی و هر بیماری جراحی منحصر به فرد خود را دارد بنابراین تا قبل از پابان جراحی بینی نمی توان درباره تاثیرات عمل بینی بر شما را پیش بینی کرد. اگر نگران صدای خود هستید حتما با پزشک جراح خود در این باره مشورت کنید.

آیا جراحی بینی صدای من را تغییر خواهد داد؟

در جراحی های بینی که امروزه توسط جراح پلاستیک و متخصصین گوش و حلق و بینی انجام می شود احتمال تغییر کیفیت صدا بسیار کم می باشد. در جراحی هایی که در گذشته انجام می شده است مشکل تغییر صدا بسیار اتفاق می‌افتاد زیرا  برخی جراحان بینی روی کوچک کردن بینی متمرکز بودند. بنابراین فضای داخل بینی کوچک و تنگ و منجر به تغییر صدای فرد پس از جراحی میشد.

استفاده از روش های گذشته در جراحی رینوپلاستی همچنان این مشکلات را در پی خواهد داشت و بیمار از گرفتگی بینی و تغییر کیفیت صدای خود رنج می برند. در جراحی های جدید جراحان بینی اولویت را در ایجاد شکل مناسب بینی متمرکز می کنند و کوچک کردن اندازه بینی را در مراحل بعدی قرار می گیرد. البته این به معنای آن نیست که بینی کوچک نمی‌شود، بینی بزرگ باید کوچک شود، اما اولویت اصلی جراحان بینی، حفظ ساختار بینی است و در کوچک کردن مداوم بینی، مراقب هستند که فرآیند تنفس بیمار دچار اختلال نگردد. این مسئله برای خوانندگان حرفه‌ای و ورزشکاران مهم‌تر است و جراحان بینی باید تمرکز بیشتری برای ترمیم و باز نگه داشتن کانال‌های تنفسی داشته باشند. با توجه به توضیحات بالا، در روش‌های نوین جراحی بینی ، امکان تغییر کیفیت صدا بسیار پایین است.

 

آیا جراحی بینی صدای من را تغییر خواهد داد؟

آیا جراحی بینی صدای من را تغییر خواهد داد؟ جلوگیری از تغییر صدا بعد از عمل بینی

افرادی از صدای خود به صورت حرفه ایی استفاده می کنند و خواستار عمل بینی هستند عوامل متعددی را باید قبل از انجام عمل و تغییر شکل بینی انجام دهند. بر داشتن قوز بینی به شریطی که باعث شود نوک بینی تهاجمی و یا از تنگ شدن و ایجاد صدای تو دماغی شود توصیه نمی شودهمچنین، داشتن انحراف بینی که باعث گرفتگی دائم بینی می‌شود نیز سبب ایجاد صدای تو دماغی فرد می‌گردد. در طی فرآیند تغییر شکل بینی، سپتوم می‌تواند تصحیح شود، که در واقع می‌تواند صدای بیمار را بهبود دهد. مهمترین مسئله‌ای که باید به یاد داشته باشید این است که قبل از انجام این کار، با جراح در مورد نگرانی‌های مربوط به صدا مشورت کنید تا فرایند جراحی مناسب انجام شود.

با وجود متذکر شدن ، که آیا جراحی بینی صدا را تغییر می دهد ، تمامی نکات در تغببر صدا در جراحی بینی ، با اتنخاب یک جراح مجرب ، که شما را هم در مراقبت های قبل و بعد از عمل بینی و هم از تجربیات خود در این زمینه راهنمایی کند. بهتر است بادیدن نمونه کارهای پزشک منتخب در گالری تصاویر در تصمیم گیری خود بیشتربن و بهترن انتخاب را داشته باشید.

 

دکتر حسین نژاد، متخصص گوش و حلق و بینی و جراح زیبایی بینی در تهران

برای مشاهده گالری قبل و بعد مراجعان اینجا کلیک کنید.