روش های جراحی بینی

عمل جراحی بینی که با هدف بهبود عملکرد بینی و یا تغییر ظاهر بینی صورت می گیرد مستلزم استفاده از تکنبک ها و روش های جراحی بینی است. انتخاب روش های جراحی بینی با تشخیص پزشک جراح صورت می گیرد.

انواع روش های جراحی بینی

روش های جراحی بینی

روش های جراحی بینی در کل به دو روش باز و بسته انجام می شود ، در زمان مشاوره جراح در مورد اینکه از کدام دو روش استفاده خواهد کرد معمولا به طور قطعی صحبتی نمی شود . در روش باز با برش کوچکی در قسمت کلوملا به طور موقت پوست بینی کنار زده می شود و تمام تغییرات روی اسکلت بینی زیر دید مستقیم جراح انجام می شود شایان ذکر است تمام تغییرات روی مربوط به لبه ی بییرونی بینی انجام می شود. این روش به دلیل اینکه کاملا زیر دید مستقیم انجام می گیرد به نسبت نتیجه بهتری خواهد داشت.بسیاری از بر این باورند که روش های عمل بینی به سه روش ، روش باز ، روش بسته ، و لیزر صورت میگیرد در حالی در جراحی بینی روشی با لیزر تعریف نشده است .بنابراین در کل روش های جراحی بینی به دو صورت :
روش باز
روش بسته

انجام می شود.

جراحی بینی به روش بسته

تمامی برش های داده شده توسط جراح بینی از داخل خواهد بود برش های ایجاد شده از داخل بینی به گونه ایی است که از خارج بینی قابل دید نمی باشد در این روش کل عمل بینی از سوراخ های بینی انجام می شود از این رو دید جراح محدود میباشد .عدم دسترسی به اسکلت و چارچوب بینی برای جراحی بینی جا به جایی پوست بینی مشکل میباشد. جراحی به روش بسته به دلیل عدم دسترسی کامل به ساختمان داخلی بینی همواره در انتخاب دوم جراحان بینی قرار می گیرد.

جراحی بینی به روش باز

با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی ، امروزه انتخاب بیشتر جراحان بینی روش باز می باشد در این روش با ایجاد بک برش زیگزال در قسمت کلوملا پوست بینی به راحتی بلند می شود و  جراح میتواند به ساختمان کلی بینی ، اسکلت بینی دسترسی داشته باشد و این روش کاملا عکس روش باز است. جراحی بینی باز اغلب برای تغییرات اساسی استفاده می شود مانند اصلاح نافرمی های پیچیده در جراحی بینی برای لب های شکاف خورده ، بینی های پیچ خورده یا نافرمی هایی که بعد جراحی ایجاد شده است و…اغلب جراحان بینی در عمل بینی هایی که پیچیده هستند  جراحی باز را در اولویت قرار میدهند و گاهی بسیاری از بینی هایی که دارای مشکلاتی هستند فقط از طریق جراحی باز امکان پذیر خواهد بود.

مزایا و معایب جراحی بینی به روش های باز و بسته چیست ؟

مزایای جراحی بینی در روش باز

دسترسی آسان تر برای جراحی بینی

قدرت مانور جراح بیشتر است

مزایای جراحی بینی روش بسته

در روش بسته جراحی زمان کمتری نسبت به روش باز دارد
برسی بر روی بینی داده نمی شود
ورم بینی نسبت به روش باز زودتر برطرف می شود

جراحی ترمیم بینی

جراحی ترمیم بینی برای اهداف مختلفی انجام می گیرد.در صورتی که جراحی برای رفع مشکلات خفیف انجام می گیرد می توان با نظر بیمار جراحی را با بی حسی موضعی انجام داد.اما در موارد شدید تر متخصص بیهوشی باید بیهوشی را برای بیمار انجام دهد.زیرا در زمان بیهوشی جراح راحت تر تغییرات لازم مانند برطرف کردن برجستگی های کوچک و یا جمع کردن پره های بینی و … را اعمال می کند و راحت تر می تواند جراحی را تحت کنترل داشته باشد .در عمل بینی های ترمیمی فراینده جراحی بینی نسبت به عمل بینی بسیار ساده تر خواهد بود.با جراحی بینی به روش باز ، جراح فضای بازتری برای بررسی و دستکاری ساختار بینی از جمله بافت اسکار (جای زخم) و موانع دیگر که ممکن است وجود داشته باشد، دارد و جراح قدرت مانور بیشتری خواهد داشت.

دکتر حسین نژاد، متخصص گوش و حلق و بینی و جراح زیبایی بینی در تهران

برای مشاهده گالری قبل و بعد مراجعان اینجا کلیک کنید.