بیهوشی عمومی

سه عنوان بیهوشی ، بی حسی و بی دردی همگی رساننده ی یک مفهوم هستند که در زبان لاتین با اصطلاح ( ANESTHESIA ) خوانده می شود. خود واژه ی متشکل از دو بخش (AN) به معنای بدون و (ESTHESIA) به معنای حس می باشد . در ادامه می خواهیم با بیهوشی عمومی بیشتر آشنا شویم.

 

انواع بیهوشی برای جراحی

  • بیهوشی موضعی ( بی حسی موضعی ) : این نوع بیهوشی برای جلوگیری درد از یک ناحیه بدن استفاده می شود و در این نوع بی هوشی بیمار هوشیار می باشد از این نوع بیهوشی اغلب برای جراحی های کوچک است که این بی حسی به نقطه مورد نظر تزریق می شود .
  • بی حسی منطقه ای : همان طور که از اسمش مشخص است باید منطقه ایی را که باید جراحی شود ، بی حس کنند. این نوع بی حسی بر روی منطقه ای از اعصاب بیمار تاثیر می گذارد.لازم به ذکر است که این نوع بیهوشی بستگی به نوع جراحی و وضعیت بیمار دارد.

انواع بی حسی های منطقه ایی :

۱- نخاعی : معمولا برای نواحی لگن ، مقعد ، شکم استفاده می شود . این روش اغلب در مایع نخاع در کمر تزریق می شود که باعث بی حسی در قسمت کمر به پایین فرد می شود و امروزه اغلب برای سزارین از این روش استفاده می شود.

۲- اپیدورال : مانند بی هوشی نخاعی است و برای اندام تحتانی مورد استفاده است . در این نوع بیهوشی از یک کاتتر که لوله ای قابل انعطاف است با ایجاد شکافی در بدن قرار میگیرد و داروی بیهوشی به صورت مداوم از این طریق وارد بدن می شود.از این نوع بیهوشی که از رایج ترین روش های بی حسی در زایمان ،بیماری که در ناحیه کمر عفونت دارد یا بیماری که نا هنجاری ستون مهره ای و فشار مغزی بالا دارند.

۳- بازویی : این نوع بی حسی نیز از طریق تاثیر بر اعصاب تزریق می شود و باعث بی حسی قسمت بازوی فرد می گردد.

  • بی حس کننده عمومی (بی هوشی عمومی) : در طی عمل جراحی، بیمار بیهوش است. داروی بیهوشی می‌تواند هم توسط ماسک و هم از طریق ورید به بیمار داده شود.هنگامی که جراحی تمام شود، بیهوشی قطع می شود و بیمار در اتاق ریکاوری از خواب بیدار می شود.

رعایت نکاتی قبل از بیهوشی

در طی مشاوره ای که قبل از عمل بینی نیز با شما انجام می شود نکاتی را در شب قبل از جراحی بینی  توسط دستیار جراح یادآوری می کنند در زیر به آنها اشاره کرده ایم :

  • شب قبل از جراحی شام سبک بخورید
  • هشت ساعت قبل از عمل نباید چیزی بخورید و بنوشید.
  • از آوردن زیورآلات و لنز و هر نوع وسیله ایی را با خود به اتاق عمل خودداری کنید
  • آرایش صورت و ناخن خودداری کنید.
  • با کادر خدمات پزشکی همکاری لازم را داشته باشید و به همه ی سوالات آنها پاسخ مناسب دهید

 مراحل بیهوشی عمومی 

در جراحی هایی که با استفاده از بیهوشی عمومی انجام می شود داروی بیهوشی از طریق کانولا یا آنژیوکت به درون رگ بیمار تزریق می شود. در همان حالت اکسیژن و گازهای بیهوشی از طریق ماسکی که در جلوی دهان و بینی بیمار قرار میگیرد تا فرد بتواند تنفس کند. فرد از طریق تزریق  داروهای تزریقی و گازهای تنفسی به خواب می رود که این حالت سدیشن sedition  نامیده می شود. و بیمار پس از به هوش آمدن از عمل جراحی چیز زیادی به یاد نمی آورد.

عوارض ناشی از بی هوشی عمومی

در عوارض بیهوشی عمومی به این دلیل که فرد در بی هوشی کامل بوده است از این رو در زمان به هوش آمدن در اتاق ریکاوری و بعد ان ممکن است با اندک عوارضی رو به رو شود.

  • لرز (هیپوترمی): در زمان به هوش آمدن کاهش دمای بدن ممکن است برخی از بیماران دچار لرز شوند.
  • درد عضلات : در زمان بیهوشی عمومی دارویی جهت شل شدن عضلات تزریق می شود تا لوله ی تنفسی به راحتی وارد دهان شود و بعد از به هوش آمدن ممکن است با درد مواجه شوند.
  • گیجی و خواب آلودگی : حالت گیجی یا خواب آلودگی امری کاملا طبیعی است .
  • حالت تهوع و استفراغ : این مشکل هم در بیهوشی و هم در بیحسی وجود دارد.

انتخاب کادر پزشکی مجرب و متخصص بیهوشی در کاهش این قبیل عوارض بیهوشی بسیار مهم و تاثیر گذار می باشد.

دکتر حسین نژاد، متخصص گوش و حلق و بینی و جراح زیبایی بینی در تهران

برای مشاهده گالری قبل و بعد مراجعان اینجا کلیک کنید.